Podblanický hudební podzim 2008
Koncertní síň Blažejovice
sobota 18. října v 19 hodin
VIVAT CAROLUS QUARTUS
Hold Otci vlasti, českému králi
a římskému císaři Karlu IV.
S využitím citací z Moralit Karla IV. a z prací Františka Kožíka a Jindřicha Pecky
napsal Alfred Strejček
hudbu složil Štěpán Rak
účinkují:
Štěpán Rak - kytara, zpěv
Alfred Strejček - umělecký přednes
INSPIRACE KARLA IV.
Málokterá osobnost dějin v sobě skrývá tolik tajemství a budí takový obdiv jako Karel IV. Léta jsem přemýšlel, jak interpretačně a scénáristicky uchopit tohle velké téma. Nejsnazší by byla četba z Karlova životopisu, z VITA CAROLI. Ale touto cestou šlo už několik interpretů a inscenátorů. Ve Viole Jan Kačer a také Otakar Brousek. Rád nacházím pro posluchače ale i pro sebe něco dosud nezjeveného. Proto jsem využil avizovanou výstavu na Pražském hradě a 690. výročí Karlova narození k tomu, abych s patnáctiměsíčním předstihem hledal materiály, které by mohly naplnit můj záměr. Nacházel jsem je postupně v knihovnách a kontaktem s lidmi, kteří mne přiváděli na další stopy v pátrání po Karlovu odkazu. Nejvíce mi pomohla Mgr. Marie Valtrová z Městské knihovny v Praze, která také byla pořadatelkou našeho prvého vystoupení v sále Městské knihovny. Další zásadní impuls jsem dostal od své kolegyně Jitky Molavcové, která mi zprostředkovala setkání s čerstvě vydanou knihou lékaře a antropologa Jiřího Ramby Slavné české lebky, kde bylo vědeckým týmem odhaleno jedno z velkých, a samotným Karlem utajovaným tajemstvím jeho života. Přečetl jsem mnoho knih i vědeckých pojednání a nejvíce mne oslovily literární práce samotného Karla IV. Především jeho Morality a Biblické výklady. Začal se rodit základ scénáře. Sám jsem pak napsal fiktivním rozhovor s vladařem a využil jedné skvělé básně Jindřicha Pecky z cyklu Maestas Carolina a motiv z knihy Františka Kožíka o zasvěcování Karlových synů Václava a Zikmunda do umění vladařského. Dopsal jsem průvodní text o dějové lince Karlova života a scénář byl na světě. Důležitou složkou je samozřejmě hudba, která je opět dílem mého životního uměleckého partnera Štěpána Raka, který vedle vlastní kompozice využívá řadu dobových melodií, které interpretuje svou jedinečnou kytarou společně s mými zobcovými flétnami. Toto zamyšlení píši v době, kdy máme za sebou čtyři provedení a z toho dvě na posvátném Karlštejně. Ohlas i divácký zájem zatím překonává naše očekávání. Ale práce na koncertním projektu který jsem nazval VIVAT CAROLUS QUARTUS, s podtitulem Koncertní hold Otci vlasti, českému králi Karlu IV. stále pokračuje. Konečně stejně tak, jak pokračuje práce na již 600 kráte provedeném projektu VIVAT COMENIUS.
Alfréd Strejček
Alfréd Strejček je uznávaným hercem a renomovaným recitátorem. Po absolutoriu JAMU odešel do Prahy a nastoupil do Divadla Jiřího Wolkra a taky do experimentálního divadla Maringotka. Na konci první sezony dostal nabídku, která
se neodmítá: režisér Otomar Krejča ho pozval do legendárního Divadla Za branou. V roce 1988 se však rozhodl odejít ze stálého angažmá na „volnou nohu“. A rozhodl se, že o svém oblíbeném, osudovém J. A. Komenském vytvoří pořad, Vivat Comenius, aby ho uvedl na jeviště a procestoval s ním svět. Vytváří i další pořady, recituje, spolupracuje s Jitkou Molavcovou, Štěpánem Rakem, Jiřím Pavlicou a mnoha dalšími umělci. V rozhlasovém archivu existuje u jeho jména již téměř 1000 zápisů o účasti na natáčení pořadů.
Štěpán Rak
Kytarový virtuos, skladatel, profesor pražské Akademie múzických umění. Do Prahy ho přivezli příslušníci Rudé armády v roce 1945 na tanku z Ukrajiny. Má tedy adoptivní rodiče. Již jako chlapec se zajímal o kytaru, avšak pro její studium se pevně rozhodl až ve svých 18-ti letech! Díky svému nadání a jistě také píli, se vypracoval mezi světovou špičku klasických kytaristů a skladatelů. Je mezinárodně uznávaným klasickým kytaristou, jak o tom svědčí ohlasy kritiků ze světového tisku. Štěpán Rak se stal prvním pedagogem kytarové hry v historii pražské AMU, kde vyučuje od roku 1982. Před tím působil několik let ve Finsku, kam byl pozván, aby pomohl vytvořit základy moderní kytarové školy Ve Skandinávii. Díky své unikátní kytarové technice a naprosto převratnému pojetí hry se velmi rychle stal jedním z nejvyhledávanějších a nejvytíženějších kytarových pedagogů současného světa. Je pravidelně zván na koncertní a přednášková turné předních světových univerzit. Jeho bohaté zkušenosti nyní přitahují četné zahraniční stipendisty na Akademii múzických umění v Praze, kde v současné době působí jako profesor kytarové hudby.